چربی خون

چربی خون

چربی های مواد به دو گروه اشباع شده و اشباع نشده تقسیم می گردند. چربی های اشباع شده ( مانند گوشت قرمز سوسیس، کالباس، همبرگر، قلوه، مغز زبان، کره، پنیر، بستنی، شکلات، نارگیل ، کلوچه، پیراشکی و شیر پرچرب) مستقیما چربی خون را افزایش می دهند؛ در حالی که چربی های اشباع نشده ( مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن ذرت و گوشت ماهی، اردک و غاز) چنین اثری ندارند ، به علاوه چربی های اشباع نشده موجود در ماهی نه تنها خطر انسداد عروق را کاهش می دهد

    
توصیه هایی برای تنظیم کلسترول 


    از گوشت های احشایی پرهیز کنید. تقریبا گوشت احشای همه حیوانات حاوی کلسترول بالایی است، از غذاهایی که حاوی روغن گرمسیری مانند روغن نارگیل یا خرما هستند دوری کنید، از غذاهایی استفاده کنید که چربی اشباع کمتری دارند مانند گوشت سفید ماکیان بدون پوست و گوشت ماهی.از مصرف زیاد خرچنگ و میگو پرهیز کنید، برای پخت و پز از روغن زیتون یا کانولااستفاده کنید، از غذاهای حاوی روغن شیر مانند کره، خامه پرهیز کنید و از انواع کم چرب آنها استفاده کنید، از بین روغن های ماهی، روغن قزل آلااستثنا است و می تواند اثر کاهنده کلسترول داشته باشد.

علائم بالینی چربی خون:

علائم پایین صرفاً مشکوک به چربی خون است ولی با آزمایش خون بطور قطعی می توان نظر داد.

1-تاری دید پس از مصرف چربی

2- داغ شدن وسوزش کف پا

3- عرق کردن زیاد در محدوده سَر

4-وزوز گوش

5-،درد بازوی چپ،سنگین شدن دست،درد در سمت چپ،سنگینی پا

6-گرفتگی در جناق سینه , ..

گاهی اوقات هیچکدام از این علایم در بیمار نیست و با آزمایش مشخص میشود

مهمترین دلایل زیاد شدن چربی خون:

خوردن غذای چرب،تخم مرغ،خوراکیهای مقوی،خوراکیهای شیرین و چرب،مصرف چربی خون(دنبه،کره،سر شیر،خامه،روغن جامد،مصرف گوشت گوسفند پرچرب مثل مغز،جگر،سوسیس،کالباس،ژامبون،گوشت گوساله،زرده تخم مرغ،سس،سالاد،نسکافه , ..

عوامل خطر

در صورت داشتن هر یک از عوامل خطر زیر احتمال ابتلا به کلسترول بالا و نهایتاً ابتلا به بیماری قلبی افزایش می یابد:

* استعمال سیگار


استعمال سیگار به دیواره ی رگ های خونی آسیب می رساند و منجر به  رسوب  ذرات چربی در دیواره عروق می شود. همچنین سطوح HDL  یا کلسترول خوب را کاهش می دهد.


* چاقی

داشتن BMI  نمایه توده بدنی 30 یا بالاتر شما را مستعد ابتلا به کلسترول خون بالا می کند. BMI بدین صورت محاسبه می شود که وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قدتان بر حسب متر تقسیم می کنید . عددی که بدست می آید BMI نام دارد. درصورتی کهBMI محاسبه شده :
کمتر از 19 باشد ، کمبود وزن دارید و لاغر هستید.

بین 19 تا 25 باشد ، وزن طبیعی دارید و در محدوده سلامت وزنی هستید.

بین 25 تا 30 باشد ، اضافه وزن دارید.

بیش از 30 باشد، چاق هستید.

* رژیم غذایی ناسالم

غذاهایی که غنی از کلسترول هستند مانند گوشت قرمز پُرچرب و لبنیات پُرچرب، کلسترول کلی بدن را افزایش می دهند. همچنین خوردن چربی اشباع موجود در برخی غذاهای حیوانی و چربی ترانس موجود در برخی شیرینی ها منجر به افزایش کلسترول شما می شوند.
* فعالیت بدنی ناکافی


فعالیت بدنی به افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد کمک می کند. نداشتن فعالیت بدنی کافی، شما را در معرض خطر افزایش کلسترول خون قرار می دهد.


* فشار خون بالا

فشار خون بالا به دیواره شریان ها آسیب وارد کرده و منجر به تسریع رسوب ذرات چربی در عروق می گردد.


* دیابت


قند خون بالا منجر به افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می شود. همچنین قند خون بالا به دیواره عروق آسیب می رساند.

اعمال تغییرات زیر در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش مقدار کلسترول خون کمک کند.

* به جای غذاهای سرخ شده، از کباب شده استفاده کنید.

* بجای پنیر چرب از انواع کم چربی استفاده کنید.

* سعی کنید به جای خامه از ماست کم چربی استفاده کنید.

* به جای شیر پرچرب از شیر کم‌چربی استفاده کنید.

* مصرف شیرینی ها، پای ها، کلوچه ها و کیک ها را محدود کنید.

* مصرف سبزیجات و حبوبات مانند انواع لوبیا و عدس و غیره را افزایش دهید.

*مصرف منابع محتوی فیبر محلول موجب کاهش کلسترول خون می شوند که منابع غنی از آن عبارتند از : سیب، گلابی، مرکبات مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت ، توت فرنگی ، هویج و غلات سبوس دار .

* از قسمت‌ های کم چرب گوشت استفاده کنید و تمام چربی های قابل رویت را جدا کنید و از مرغ و ماهی بیشتر از گوشت قرمز استفاده کنید.

* حداقل دوبار در هفته از ماهی ( به صورت کبابی یا پخته ) استفاده نمایید.

* در هفته بیشتر از سه یا چهار عدد تخم مرغ استفاده نکنید.

*از نان سبوس دار استفاده کنید.

چه تغییرات دیگری باید انجام گیرد؟

علاوه بر این که یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند نقش مهمی‌ در کاهش بیماری قلبی داشته باشد، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید رعایت آنها را کرد. پس برای اینکه قلبی سالم داشته باشید:

* مرتب ورزش کنید.

* سیگار نکشید.

* استرسهای محیطی را تا حد ممکن کاهش دهید.

* وزنتان را در محدوده مطلوب و ایده آل نگه دارید.

برای کاهش مقدار LDL چه باید کرد؟

* از مصرف زیاد چربی ها و کلسترول دوری کنید.

* از افزایش کالری دریافتی بپرهیزید.

* تحرک و فعالیت بدنی را زیاد کنید.

* وزن خود را ثابت نگه دارید.

برای افزایش مقدار HDL به این نکات توجه کنید:

1-3 بار در هفته و هر بار حداقل 20 دقیقه ورزش کنید.

2- از مصرف چربی های اشباع (گوشت ها و لبنیات پرچرب) و هیدروژنه (روغن نباتی جامد) دوری کنید.

3- سعی نکنید با رژیم های لاغری بسیار کم کالری، وزن خود را سریعا کاهش دهید. بلکه اجازه دهید تا با رژیم غذایی صحیح، وزنتان کم شود.


برای کاهش کلسترول خون این موارد را رعایت کنید:

1- به جای تماشا کردن تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری ، در تیم های ورزشی شرکت کنید و یا به کلاس های ورزشی بروید. به طور کلی، از یکجا نشستن جدا دوری کنید.

2- تنقلات پُرکالری و چرب و غذاهای آماده را کمتر مصرف کنید.

3- مراقب باشید تا دچار چاقی نشوید.

4- از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

 

/ 1 نظر / 419 بازدید
امیر حسین

سلام خسته نباشی آقا دمت گرم مطلبت خیلی به دردم خرد